Acta de l’assemblea d’organització de la Repera del 13 d’octubre.

(aviso que aquesta acta està feta de una manera relativament precària i per culpa que he passat uns dies estressats no la he passat immediatament a net -Miquel-)

El tema principal és la valoració de la fira de la Repera.

– Es comenta que la primera valoració que va fer el Topo de la fira, encara en calent, reflexa molt bé la sensació que pràcticament totes les persones organitzadores teníem. Copio la seva valoració a l’Annex d’aquesta acta, juntament amb un resum de les altres aportacions virtuals que es van fer tot seguit -que van ser moltes!-. Es va fer una crida a ser optimistes i fer destacar les coses que van sortir bé a la fira.

– Quan ens preguntem de perquè no va funcionar la fira es fan tres comentaris importants:

· Vam tenir uns problemes de comunicació importants, “no previstos” i “independents de la jornada”: la llista repera@llista.moviments.net no va funcionar per a que la poguéssim fer servir; també va haver la vaga general i tot el seu ressò mediàtic.

· Pel fet d’haver d’avançar la fira un parell de setmanes per a que no coincidís amb Ecoviure va suposar que es va anar amb les presses justes com per a no tenir-ho tot ok per a la fira. Per exemple les activitats com ara la xerrada del Gustavo Duch estaven pensades per a portar gent a la fira però no es va fer difusió de la seva xerrada fins 4 dies abans de la fira. Tampoc es van tenir els cartells el dia que es va dir d’anar-los a penjar, ni es va fer una difusió per ecobotigues.

· La motivació dels responsables de compres de les coopes, als quals anava dirigida la fira no és la mateixa que la motivació dels responsables d’externes de les coopes. I la comunicació normalment arriba a aquests darrers.

Per a properes vegades es proposa fer una tasca de difusió personal des de la organització: que cada organitzareperenc faci 10 contactes personals (ja siguin persones claus de les coopes, o visitant assemblees de coopes) per a transmetre de forma personal i no fredament via correu electrònic, què representa la nostra activitat i el perquè val la pena que vinguin. Aquesta proposta està vinculada a l’autocrítica feta en referent a la convocatòria que era una mica confusa.

– A nivell econòmic la fira va generar unes pèrdues que es recuperaran en la venda de les samarretes de la Repera. Si algú en vol que demani al correu de la Repera. Cal penjar una foto de la samarreta al web! Les bosses també poden dur algun benefici tot i que es venen quasi a preu de cost -també cal penjar la foto al web. Les principals pèrdues són per haver encarregat a la Xicòria més àpats dels que realment van venir. S’ha fet servir els diners que van sobrar de les tres primeres Reperes.

– Arran de la proposta del Pere que va fer en la seva valoració, vam estar treballant una proposta concreta: es tracta de fer una llista de correu electrònic que tingui restringit l’accés a les persones subscrites però que segurament seria de subscripció oberta i de moment no seria moderada. Amb el recolzament de una pàgina web que explicaria el seu funcionament la llista serviria per a que els consumidors podrien posar-se en contacte amb els productors sense que la integritat dels productors estigués compromesa. Si algú considera que no està prou justificada que ens ho pregunti. El funcionament de la llista seria així; hi estarien subscrits tots els productors que volguessin; els consumidors s’hi podrien dirigir per a demanar un servei (busco patates!, o busco farina d’espelta local!) i que els productors que estiguin subscrits i vulguin respondre es posin en contacte amb aquesta crida concreta. En principi la subscripció a la llista per part dels productors no seria controlada pel que fa al seu accés, més que si hi ha alguna denúncia d’algun consumidor-; i als productors se’ls protegirà la identitat (el seu correu serà anònim per a tothom excepte si ells decideixen respondre a una crida que ells puguin satisfer amb el seu producte).

Es va fer la proposta de tantejar a Ecoconsum per si volia posar el nom a la llista -per donar més credibilitat a la llista i per a oferir un servei informàtic-. Ja s’ha fet la consulta i ha estat força favorable. Cal, potser concretar-la una mica més.

– Tema repensem la Repera.

Des del principi de la preparació de la fira de la Repera es va demanar que calia concretar una mica més la “ideologia” de la Repera i els nostres objectius. Val a dir que ara mateix estem seguint unes propostes de funcionament i objectius que es van anar preparant des de la segona Repera (primavera 2009). Durant la valoració va tornar a sortir aquest tema. No obstant pensem que podem anar treballant el repensem fins a la propera jornada de la Repera (setembre/octubre 2011); i per tant hi ha temps.

S’ha pensat fet una línia de treball seguint el mateix estil que el procés de repensem el decreixement. S’ha fet circular per la llista organitzarepera un recordatori de les preguntes que es van fer durant aquest procés.

Som conscients que encara que passem les preguntes a totes aquelles coopes, pages@s, i motivad@s, els que acabarem fent la feina d’organització de la repera serem nosaltres i per tant el resultat del repensem ha de ser compatible amb la continuïtat del projecte.
Propera reunió d’organització de la Repera, el dia 17 de novembre a les 20:00
els temes a parlar, de moment són:
· explicació de que és la Repera les noves peres que es passin per l’assemblea (es convocarà 30 minuts abans per a aquestes persones). Si ve algú!
· Com està el tema del Document.
· Com està el tema dels criteris (feina que han estat treballant Topo i Dani).
· Fires.
· Autodefinició de la Repera (primer pas del procés de Repesem).

Annex 1:

Valoració de la Repera:
Después de reflexionar sobre la jornada de la Fira he llegado a ciertas conclusiones, que quiero compartir, para poder debatirla el día en que decidamos hacer la pertinente valoración.

Pienso que tanto público como Feriantes, se fueron con buen sabor de boca y que si así lo consideramos se podría decir que fue un pequeño éxito.

Pero quienes desarrollamos el invento, sabemos que no era eso lo que queríamos.

Por una parte, la afluencia de público fue escasa (por decirlo suavemente) los 86 (+ 0 -) tikets vendidos así lo demuestran. No temnemos repuestas de las coopes, con el compromiso de 2 o 3 coopes tendríamos que haber doblado la asistencia.

¿Cuanta gente hay en Coopes amb Gracia, cuanta en los “Germinalets” o las coopes de Sants (solo por poner ejemplos) no vino nadie. tan solo gente aislada o amigos, pero ni una sola coope o grupo de consumo envió a los responsables de compras. O no interesa o no lo planteamos bien.

¿porqué no vino ninguna representación de las asociaciones campesinas, de las que según calculábamos hay unas 6 o 7 funcionando y algunas en proceso de construcción?

¿Porqué si se considera tan necesaria (al menos algunos así lo manifestaron) NO se creó ni una simiente, aunque más no sea para indagar el tema? -durant l’assemblea de pagesos-

En cuanto a los productores (asistentes), salvo un par de excepciones de personas ya involucradas de antemano, nadie repitió de la 3ª Repera. Los que vinieron, discursos al margen, solo les interesaba el tema crematistico de la jornada, cosa que me parece bien , pero no era lo que pretendíamos. La prueba es que a pesar de los esfuerzos de Daniel, y el apoyo del Pere, no se logró, no ya un grupo de trabajo para cualquiera de los temas planteados, sino ni tan siquiera sumar una incorporación.

Ya sé el tema del trabajo del pagés, pero si se supone que estamos buscando herramientas para favorecerlo, tendría que haber una mínima respuestas. Todos nosotros tambié trabajamos y tenemos escasa disponibilidad de tiempo y nulo beneficio en ello, y hemos puesto esfuerzo e ilusión.

El tema es mucho mas amplio, pero es solo par comenzar a ver como encaramos el futuro.

Tal como lo veo yo, nos falta una definición política clara para que sepamos donde estamos pisando y que si alguien se incorpora, que también lo sepa. Aquí nadie sabe exactamente que hay y cada uno cuenta su novela según sus proyecciones, que si bien enriquece el movimiento, también lo deja amorfo y poco atractivo, incluso para denostarlo llegado el caso.

Otra cosa es ver hasta donde vamos de mesías salvadores de cosas que nadie no pidió, o queremos construir desde arriba.

No quiero extenderme mas pero si generar esta, para mi imprescindible valoración.

Annex 2:
resum del debat virtual.
Val a dir que aquest debat virtual es pot classificar en 2 grans apartats. Per una banda una valoració de com va anar la jornada -detalls afegits a la primera valoració que va fer un de nosaltres -annex 1-, i per altra banda un debat sobre la manera de funcionar de la repera.

Pel que fa a la valoració de la Fira de la Repera (i sense resumir l’annex 1):

– Un fort consens en estar d’acord en el que es diu a l’annex 1.

– Una valoració econòmica que explica que no hi ha deutes pendents.

– Els firaires no només van venir per a vendre els seus productes tot i que no va quallar cap proposta a l’assemblea.

– Per confirmar el fet que no van venir representants de les coopes, ningú es va presentar a un firarire com a tal tot cercant informació. Com que era un objectiu de la fira, és una eina que queda pendent de fer-se servir.

– Els productors ja poden fer el pas de fer-se coneixer amb el llistat de coopes que hi ha al web de la Repera / Ecoconsum

– Si les coopes es volen posar en contacte -i no hi ha la fira cada dia- podrien posar-se en contacte amb una llista que protegís la identitat dels productors exposats a alguna vulnerabilitat legal.

– Cal que passem la valoració als pagesos inscrits a la fira.

– Segurament vam fallar en la difusió a coopes i pagesos.

– Segurament no vam traslladar bé l’objectiu de la fira amb la comunicació.

– Cal que la definició de criteris estigui més ben definida per a evitar infiltrats en les nostres activitats.

– Cal plantejar-se més seriosament la redefinició de la Repera. Perquè què és la Repera? I cap on vol anar?

I amb aquesta darrera proposta comença un resum de la discusió sobre la redefinició.

– Primer cal fer la valoració de la fira, i després ja parlarem de com en repensem.

– Cal tornar als orígens de la Repera per a fixar els seus objectius: “taula rodona entre cooperatives de consumidors ecològiques i els productors que les abasteixen”. Aquesta proposta resolt la pregunta qui ha de marcar els criteris.

– No obstant la falta d’una adequada organització fa que hi participin a l’organització de les activitats i altres acords presos a les jornades de la Repera, més els motivats de les coopes que no pas els representants d’aquestes.

– Els motivats de la organització de la Repera voleu correr massa i per aquest motiu es deixa enrera un funcionament només fet per col·lectius (coopes i pages@s).

– Anar més lents permetria una implicació col·lectiva que permetria avançar més.

– Des dels que estem a la organització de la Repera, no veiem com es pot fer eficient la participació real de les coopes, i no obstant veiem eficient la feina feta fins ara; perquè igualment crea dinàmiques que les coopes accepten.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s