Consum conscient i tranformador

Han entrevistat a una persona del CRIC (Centre de Recerca i Informació en el Consum), i ens ha explicat que el consum responsable es pot anomenar d’aquesta altra manera, consum conscient i transformador. Segurament més que un sinònim és una manera de dir-ho que minimitza el fet de fer servir malament el terme.

L’entrevista es pot escoltar a aquest enllaç.

El contingut de l’entrevista pot servir-nos pel grup de treball que estem preparant un document divulgatiu per a grups de consum en el context de la Sobirania Alimentària.

L’entrevista dura 20 minuts i els continguts són aquests:

– El canvi de nom, de consum responsable a consum conscient i transformador és per a explicar més bé la proposta, per alleugerir-no de càrrega de responsabilitat en la nostra tria i per explicitar que justament aquesta tria permet transformar el món on vivim per a fer-lo més semblant als nostres desitjos. l’estil de vida pot generar unes conseqüències negatives

– Ens explica que aquest consum conscient i transformador es pot aplicar no només al fet de comprar sinó també als nostres hàbits i estils de vida.

– Després ens explica com s’ens motiva a consumir.  La perversa publicitat; que fa sevir eines de psicologia per a condicionar-nos emocionalment, fent-nos sentir part d’un col·lectiu. No ens ajuda a pensar lliurement en consciència. Ens generen impactes per a condicionar-nos la compra. Per altra banda això que dèiem de la importància dels estils de vida, és millor omplir determinats buits personals mitjançant la societat que no pas a través del consum.

– Ens parla també de les necessitats com a primer pas davant d’enfrontar-nos al consum. És difícil marcar quines són les necessitats humanes però considera que no hem de caure en l’absolut relativisme. I recomana un llibre de Manfred Max-Neef, desarrollo a escala humana, que categoritza les nou necessitats bàsiques -de subsistència, de protecció, d’afecte, d’enteniment, de participació, d’oci, de creació, d’identitat i de llibertat; que es podrien considerar transversals a tota societat humana; però que es poden assolir de diferents maneres. També parla de les erres, que en el cas dels residus són reduir, reutilitzar i  reciclar, i que en cas del consum passa també per Reparar.  I introdueix el terme d'”obsolescència planificada“. Al vídeo de la història de las coses en parlen també d’aquest fet.

– Parla també del preu dels productes consumits i introdueix el terme “recursos barats”. No només el petroli que ens permet moure el vehicle i els plàstics i derivats, sinó també molts minerals i metalls que tenen un baix preu en comparació amb els impactes ambientals i socials que va deixant de rastre. I tot com que està prou lluny i se’ns amaga, no reaccionem tant fàcilment; sinó tot el contrari i ens deixem convèncer per la publicitat.

– Així en resum, per a cobrir les nostres necessitats, ens plantegem el si el consum ens servirà o hi ha altre maneres de satisfer-nos , després decidir si podem reduir el consum de recursos per a minimitzar l’impacte ambiental i social, i finalmentt quina opció va millor per defensar el model econòmic que desitjo.

– A més s’ha informat dels webs Opcions i consumpèdia.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s